Antarktisz : Az állomás megtervezése és felépítése |
Az állomás megtervezése és felépítése
Az állomás építésének két fő célja volt: nagyobb szerepet adni a sarkkör-kutatásnak azzal, hogy 16 belga és más nemzetiségű tudós részére biztosítanak kutatási lehetőségeket, másrészt azt akarták demonstrálni, hogy lehetséges nulla emissziós kutatóállomást felépíteni és üzemeltetni

Az állomás építését 2004-ben rendelte meg a belga kormány az International Polar Foundation-ön keresztül. Mivel az Antarktisz-egyezmény értelmében minden új kutatóállomásnak komoly környezetvédelmi feltételeknek kell megfelelnie, az IPF úgy döntött, hogy demonstrálják: hozzáférhető technológiák és anyagok felhasználásával lehetséges olyan állomást létrehozni, ami csak megújuló energiaforrásokra támaszkodik és azokat a lehető leghatékonyabban használja fel.
Az állomást a passzívházakra jellemző építési technológiák felhasználásával tervezték, alakja pedig a környéken uralkodó széljárást és a szél erősségét figyelembe véve, aerodinamikai elvek szerint lett kialakítva.
Az állomás helyét 2004 végén jelölték ki, egy nagyjából lapos, gránit kiszögellésen, ami 300 méterre van az Utsteinen-től, 190 km-re délre a jégtakaró végétől és 180 km-re délre a korábbi Balduin király kutatóállomástól.
Az állomás felépítéséhez szükséges első lépésként az Ivan Papanin orosz teherhajó 2006. október 28-án hagyta el Osló kikötőjét és 2007 januárban rakta partra az első szállítmányt. Az anyagokat a kijelölt helyszín felé kezdték vontatni, útközben pedig üzemanyag-lerakatokat létesítettek. Ekkor építették meg az első szélerőművet is.
2005. szeptember 7-én Brüsszelben Fülöp herceg ünnepélyesen felavatta a helyben összeszerelt állomást, amelyet a nagyközönség előtt is megnyitottak. A kiállítás után az épületet szétszerelték és a részeket tartalmazó 106 konténert az Ivan Papanin-ba berakodták. 2007. november 7-én futott ki Antwerpen kikötőjéből és 2008 januárjában 57 fő részvételével kezdték el az állomás összeszerelését. Az első építési fázist 2008 márciusában fejezték be, és júniusban az IPF bejelentette, hogy 2009 elején az állomás megkezdi működését. A hivatalos átadásra 2009. február 15-én került sor.
|