Antarktisz : Felderítés repülőgépekkel és hadihajókkal |
Felderítés repülőgépekkel és hadihajókkal
A Déli-sark meghódítása után a kutatás már egyre inkább modern technikai eszközök segítségével történt. Az Antarktisz-kutatás modern korszakát Richard Byrd amerikai tiszt első,1928-29-ben történt repülésétől számítják. Byrd 1929 novemberében indult repülőgépen a Ross-selfjégen létesített Little America bázisról, és sikeresen eljutott a Déli-sarkig és vissza. Ezután fedezte fel a Marie Byrd-földet a Ross-selfjégtől keletre.
Ezekben az időkben több olyan norvég expedíciót is szerveztek, amiken repülőgépekről térképezték fel a kontinenst. Az egyik ilyet Douglas Mawson vezette, és részletes térképet készítettek az Indiai-óceán felőli partszakaszról, a 26° és a 82° között, és mintegy 2000 légifotót készítettek a 80 ezer km²-es területről. A korszak másik jelentős repülője az amerikaiLincoln Ellsworth volt, aki 1936-ban elsőként tette meg az utat a Ross- és a Weddell-tenger között, azaz átszelte a kontinenst.
1923-ban megalapították a Discovery Bizottságot, ami rendszeres expedíciókat küldött az úgynevezett angol-övezetbe, a Falkland-szigetek térségébe, és ott oceanográfiai munkát végeztek. Németország 1938-39-ben végzett nagyszabású légi térképezési munkát a 69°-75° szélességek, és a 10° nyugati és 20° keleti hosszúságok közötti területekről. A legnagyobb légi felderítő munkát azonabn Byrd harmadik expedíciója végezte. A vállalkozás neve High Jump (Magasugrás) volt, és 1946-47-ben hajtották végre. 12 hadihajó és 4000 főnyi katonaság vett rajta részt. Összesen 8000 kilométernyi partszakaszt és 900 ezer km²-nyi területet térképeztek fel, miáltal kirajzolódott a kontinens alakja.
|